AUDI, Ford, Fiat, Citroen, VW, Mini |
|
Volkswagen Brouk - technická data
Počátek vývoje zn. Volkswagen se datuje do roku 1931 kdy konstrukér Ferdinand Porsche spolu továrnou na motocykly Zündapp
si dali za úkol zavést sériovou výrobu auta v ceně motocyklu (tehdy necelých 1000,- marek). Do roku 1938 vzniklo několik
prototypů, které během války vzaly dík bombardování za své. Design karoserie Brouka byl převzat od defacto od Karla Ledwinky
(šéfkonstruktér Tatra Kopřivnice). V roce 1938 ale část projekce převzala armáda a na podvozku VW Brouk postavila obojživelný
automobil VW 128 a VW 166 v počtu 14 000 kusů. Jinak byl VW Brouk převzat na VW 82 "Kübelwagen" který byl dodáván pro Wermacht
a Zbraně SS v počtu 52 000 kusů.
Po válce byl ve vybombardovaném Wolfsburgu obnoven podnik na výrobu automobilů v režii anglické armády a anglických
okupačních úřadů. Již v roce 1945 vyrobila továrna asi 1200 kusů aut a v roce 1955 to byl již miliontý kus. V padesátých
a šedesátých letech výroba těchto automobilů zažila obrovský boom. Na začátku sedmdesátých let začala poptávka po VW Brouk
postupně klesat. Bylo to dáno jednak výrobou tehdy nového VW Golf a také zlepšující se konkurencí ostatních výrobců.
Výroba se ve Wolfsburgu držela až do roku 1978 a kabriolety až do roku 1980 kdy počet vyrobených kusů dosáhl 20 milionů.
Stálá poptávka zahraničí způsobila přesun produkce do Mexika a Brazílie. Další důvod přesunu byla lacinější pracovní síla.
Brouk se pak vyráběl ještě další 4 roky (2004) a bylo vyrobeno dalších 1,5 milionu aut. Celkem se tedy vyrobilo přes 21,5
milionu kusů VW Brouk.
Volkswagen Brouk byl vybaven čtyřválcovým zážehovým ležatým boxerem o různých zdvihových objemech. V počátcích výroby to bylo
1,2 l, později 1,3 l, 1,5 l a nakonec 1,6 l. Převodovka byla vždy 4-stupňová manuální. Karoserie byla buď 4-místný sedan nebo
4-místné kabrio. Elektrický rozvod měl napětí 6V, později 12V. Do dnešní doby se mnoho Brouků zachovalo pro nadšení jejich
majitelů, kteří se sdružují v různých fan-klubech a pořádají různé srazy. |
|
|
VW rozcestník
Audi - Hl. stránka
|